Al començament del primer trimestre de la matèria de Dibuix Artístic de 2n de batxillerat arts plàstiques de l'Institut Jaume I de Salou, dedicat al dibuix de volums, objectes i formes naturals, vaig proposar aquesta activitat de les proves PAU. Aquesta, en concret, va suposar la segona prova de selectivitat que l'alumnat va haver de resoldre. Acostumo a treballar-la a inicis de curs, perquè em permet recuperar coneixements que s'han treballat en cursos anteriors, i ajuda a focalitzar el domini de les tècniques graficoplàstiques en elements senzills, com són els volums geomètrics.
L'enunciat demana a l'alumnat que representi 4 volums (cilindre, con, esfera i cub) distribuïts en 4 graons d'una escala, en un espai poètic i evocador, de tres dimensions. La pregunta queda força oberta perquè els estudiants interpretin lliurement l'escena i el concepte de graó. És una oportunitat per a començar a treballar aspectes compositius, resoldre dubtes sobre representació de l'espai a través de perspectives, i clarificar com treballar la llum amb coherència i riquesa plàstica. Cal recordar que les proves PAU requereixen de dibuixar de memòria, i no tothom té un ampli repertori capaç de projectar, sense tenir els elements al davant. Amb aquests tipus d'exercicis, podem aprendre del natural amb els volums de porexpan que tenim a l'aula. Els conceptes teòrics prenen força quan s'observen de la realitat.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada